Ervaringen aan boord

Tijdens Sail op Scheveningen ligt de haven vol enorme schepen die mee hebben gedaan met de Liberty Tall Ships Regatta, een race van Rouen naar Scheveningen. Veel schepen zijn nu op zee om richting Rouen in Frankrijk te varen.

Maar wat gebeurt er als je huis en haard verlaat voor een onbekend avontuur aan boord van zo’n enorm schip? Hoe zien je dagen eruit en hoe leer je in vredesnaam al die verschillende lijnen en zeilen uit je hoofd? Eva en Karlijn, twee trainees aan boord bij het grote Nederlandse opleidingszeilschip Bark EUROPA, geven ons komende weken een kijkje achter de schermen van hun avontuur dat onlangs startte in Kaapstad. Natuurlijk volgen we deze twee stoere meiden op hun reis naar Scheveningen. Lees de avonturen hier in hun wekelijkse blog!

13 mei 2019

In de blog van deze week worden Eva en Karlijn welkom geheten in het rijk van Neptunus en lees je alles over spannende zware windstoten aan boord.

Ontgroening

Op 7 mei om 19:40 staken wij de evenaar over. Het was een moment waar we al lang naar uitkeken. Niet alleen om te zeggen dat je de evenaar hebt overgestoken, maar ook vanwege de bijbehorende ceremonie, waarmee wij ‘shellbacks’ zouden worden. Omdat de wind goed bleef waaien, was de ceremonie een dag uitgesteld, naar 8 mei. Oude kleren aandoen was het advies bij het 2 o’clocky en daarna begon het wachten tot de ceremonie zou beginnen. Wat hierna gebeurde is geheime informatie, maar aan het einde van de ceremonie hadden we allemaal onze ‘pollywog’ gewoontes achter ons gelaten en maakten we nu deel uit van het hof van Neptunus. Daarbij hoort ook een nieuwe naam. Die van Eva is Tropic Bird en van die van Karlijn is Starfish.

Flinke depressie

Maar het mooie weer bleef niet duren. Terwijl het de afgelopen weken heerlijk tropisch was, waren we nu wel echt aangekomen in de Doldrums. De Doldrums zijn plekken waar twee windstromingen elkaar ontmoeten en dit resulteert in windstilte maar ook korte depressies. En zo’n depressie kwamen we tegen. Uit het niets begon het keihard te regenen en te waaien. Het water kwam over de zijkant van het schip. Zo snel mogelijk werden al de zeilen gestreken, maar die vingen alsnog te veel wind, dus de mast in voor furlen. Dit is het net op rollen van het zeil, zodat het zo min mogelijk wind vangt. En boven in de mast was het weer nog erger, de zeilen bleven klapperen en waren zwaar door de regen. Het kostte ons een uur om alle zeilen weg te halen. Het bleef flink waaien voor de rest van de dag, maar zo rond het einde van de middag begon het weer rustig te worden. Dit zou nog vaker gebeuren in de komende dagen, want regen betekent wind en die hebben we natuurlijk nodig om vooruit te komen.

Volgende week meer over dit spannende avontuur aan boord!

2 mei 2019

Een dag uit het leven aan boord

Altijd al willen weten hoe een dag op een schip eruit ziet? Maak kennis met het ritme aan boord. Want wat gebeurt er nou zoal op een dag? Hoe hard wordt er gewerkt en wat doe je met je vrije tijd? Deze week een dag uit het leven aan boord van Eva en Karlijn.

Aan boord spreek je niet over werkdagen, maar over wachten. Op de EUROPA volgen we een Nederlands wachtsysteem, dat betekent dat we onderverdeeld zijn in drie wachten, met elk een kleur van de Nederlandse vlag, de Red, White en Blue watch. De dag is onderverdeeld in wachten van 4 uur, zodat je daarna 8 uur vrij hebt. De wacht van 12:00 tot 16:00 is in twee delen gesplitst, zodat de wachttijden elke dag verspringen.

Vroege vogels

Vandaag begint onze dag om half 4 ’s ochtends, we worden gewekt door de vorige wacht, hopelijk met een gunstig weerbericht. Om 4 uur moeten we klaar staan in het deckhouse om de wacht over te nemen. Elk half uur wisselen groepjes van twee elkaar af, van het roer en de uitkijk en terug naar standby. We varen nu zo dat we ook regelmatig bezig zijn met zeilhandelingen, voornamelijk het zetten en weghalen van de lijzeilen. Dit zijn de vaste taken in elke wacht.

Dagelijks dilemma

De wacht van 4 tot 8 begint in de duisternis maar halverwege komt de zon op en worden we verwend met de geur van vers gebakken brood. Om 07:30 is het tijd om de volgende wacht wakker te maken, zodat iedereen op tijd kan worden afgelost. En aan het einde van de wacht natuurlijk weer het grote dilemma: nog even je bed in duiken om wat bij te slapen of wakker blijven tot de volgende wacht. Terwijl Eva liever kiest voor wakker blijven, duikt Karlijn nog vaak even haar bed in om rond lunchtijd weer op te staan.

Two o’clocky

De volgende wacht is gelukkig maar kort, van 14:00 tot 16:00. En zeker met het two o’clocky (het nieuwsbericht van de kapitein) gaat deze wacht snel voorbij. Tijdens dit korte nieuwsbericht horen we wat onze gemiddelde snelheid was de afgelopen 24 uur, hoeveel mijl we nog moeten varen tot de volgende bestemming en soms nog wat bijzonderheden of weetjes. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de dieren die in deze omgeving leven, zodat we weten waar we op moeten letten. Om 16:30 worden er dagelijks lectures gegeven door de onderzoekers aan boord. En als je ’s ochtends niet naar bed bent gegaan, is er ook om 10:30 zeiltraining van de crew. Zo leren we elke dag weer een beetje bij.

Vrije tijd

In de tijd dat je niet op wacht bent, ben je vrij om te doen wat je wil. Voornamelijk is dat lezen, spelletjes spelen, de crew helpen met onderhoud of natuurlijk klimmen. Er staat de hele dag koffie en thee klaar in het deckhouse. Om 19:00 is het alweer etenstijd, maar ook tussendoor met de vele koffie momenten inclusief een koekje of een andere lekkere snack, hebben we niks te klagen wat eten betreft. Na het avondeten is er vaak nog tijd voor een spelletje en dan is het voor vandaag alweer bedtijd. We moeten namelijk weer om middernacht klaar staan voor de volgende wacht tot 04:00!

Het wachtenschema is in het begin wel erg wennen, je slaapt op hele onregelmatige tijdstippen en zelfs elke nacht op een ander moment. Maar na een aantal roulaties van het wachtsysteem raak je er wel aan gewend. Het is bijzonder dat we elke dag iets anders zien in de wacht: soms zonneschijn, of een heldere sterrenhemel, maar ook natuurlijk de zonsop- of ondergang. Elke dag is weer anders en zo vliegt de tijd voorbij.

25 april 2019

Aangenaam

Hoi, wij zijn Karlijn en Eva, twee trainees op het zeilschip Bark EUROPA. Tijdens onze reis naar Scheveningen houden we jullie elke week op de hoogte van de gebeurtenissen aan boord.

Even wennen

Na lange voorbereidingen zijn we op 9 april vertrokken uit Kaapstad. De eerste dagen op zee waren rustig, zo kon iedereen op zijn gemak wennen aan het leven aan boord. Er werd meteen druk gestudeerd om alle zeilen en lijnen uit het hoofd te leren, dit valt nog niet mee. Aan boord hebben we namelijk 30 verschillende zeilen en bijna 200 verschillende lijnen!

Wedstrijdjes aan boord

Komende week staat er een ‘pinrail chase’ op het programma, een race om met je wacht het snelst alle lijnen aan te kunnen wijzen. We zijn ingedeeld in een wachtensysteem, waarbij we 4 uur op en 8 uur af zijn. Wanneer je dus wacht hebt, verandert elke dag. Vooral de nachtwachten zijn het zwaarst, maar de sterrenhemel maakt alles goed.

Eerste stop in zicht

Inmiddels zijn we alweer 850 zeemijl van Kaapstad verwijderd, we zijn dus al halverwege naar onze eerste stop: St Helena. Hier komen we hopelijk volgende week aan en dan vertellen we je weer wat meer van onze avonturen aan boord.