Ervaringen aan boord

Tijdens Sail op Scheveningen ligt de haven vol enorme schepen die mee hebben gedaan met de Liberty Tall Ships Regatta, een race van Rouen naar Scheveningen. Veel schepen zijn nu op zee om richting Rouen in Frankrijk te varen.

Maar wat gebeurt er als je huis en haard verlaat voor een onbekend avontuur aan boord van zo’n enorm schip? Hoe zien je dagen eruit en hoe leer je in vredesnaam al die verschillende lijnen en zeilen uit je hoofd? Eva en Karlijn, twee trainees aan boord bij het grote Nederlandse opleidingszeilschip Bark EUROPA, geven ons komende weken een kijkje achter de schermen van hun avontuur dat onlangs startte in Kaapstad. Natuurlijk volgen we deze twee stoere meiden op hun reis naar Scheveningen. Lees de avonturen hier in hun wekelijkse blog!

18 juni 2019

Door weer en wind

“De goede wind bracht ons eerder naar het Europese continent dan verwacht, al na negen dagen zeilen bereikten we de Engelse kust. Maar al snel verloren we de wind en konden we niets anders doen dan dobberen… “

In deze nieuwe blog van Eva en Karlijn het laatste stukje van hun reis naar Rouen.

In zijn achteruit

Na de sterke wind, kou en regen, werd het rustige weer door iedereen zeer welkom geheten, zelfs als dat betekende om te varen met een snelheid van minder dan 1 knoop (en soms zelfs achteruit gaan). We bleven dobberen langs de Engelse kust voor de drie opvolgende dagen. Door onze hoge snelheid na vertrek vanuit Horta, hadden we geen haast om op tijd in Rouen aan te komen. Zelfs het anker werd uitgegooid en iedereen genoot van lange nachtrust. En daar was dan de dag die we vreesden: onze laatste dag op zee met veel mensen die in Kaapstad waren opgestapt en in Rouen van boord zouden gaan. Als afsluiter van de reis was er een feestelijke BBQ voor de Franse kust en de belangrijkste science lecture tot nu toe: Sex and the Sea.

Spektakel in Rouen

In de vroege uren van de volgende ochtend werd het anker opgehaald om de loods op the halen die het schip veilig door de Seine zou sturen. Na twee weken van alleen maar water zien was het verfrissend om omringd te zijn door het groen op de rivier overs van de Seine. We hadden enig idee dat de Armada in Rouen een groot evenement zou zijn, maar niets kon ons voorbereiden op de mensen massa die op de kade stond in Rouen. Meer dan 20 miljoen mensen werden verwacht om de Armada te bezoeken, en zelfs op het gigantische terrein (het koste een uur om van het schip na de verste ingang te lopen) was het overal druk. Om schepen te bezoeken stonden er hele lange rijen en het was bij de Europa niet anders. Mensen van alle leeftijden stonden in de rij om even aan boord te kijken of voor een stempel van het schip voor in hun Armada boek. En ook weer een hele grote groep nieuwe mensen aan boord om mee te varen naar Scheveningen.

Op weg naar Scheveningen

Het wordt maar een kort reisje: vertrek op de 16de uit Rouen om de Seine af te varen, de 17de zal de race beginnen en de 20ste zullen we aankomen in Scheveningen. We zijn op dit moment (16de) de Seine aan het afvaren in het gezelschap van vele andere schepen en onder grote belangstelling van mensen aan de kant. Dit betekent dat regelmatig de scheepshoorn afgaat, en dat ding is ongelofelijk hard. Het wachten systeem is nog niet begonnen omdat de loods aan het roer staat, en zal pas morgen ochtend in gaan als we beginnen aan de race.

27 mei 2019

Weken zonder internet

Lees deze week in de blog van Eva en Karlijn hoe het is om zonder bereik en zonder wifi, dag in dag uit, op zee te zijn. Kan jij je er iets bij voorstellen?

Foto: Daniel Nightingale

Aan boord van de Europa hebben we geen internet of bereik op onze telefoons, omdat we natuurlijk niet in de buurt zijn van land. Hierdoor zijn we redelijk afgesloten van de buitenwereld, maar dit betekent niet dat er helemaal geen communicatie mogelijk is. Voor het veilig navigeren van het schip wordt er wel moderne technologie gebruikt, maar verder eigenlijk weinig. In de bibliotheek van het schip staat een gezamenlijke laptop, hier zit een speciaal mailsysteem op en hierop kan iedereen mailtjes ontvangen en versturen. Er zitten wel wat kosten aan verbonden, maar zolang je niet elke dag heen en weer mailt met je familie of vrienden valt dit wel mee. Voor noodgevallen is er nog een
satelliettelefoon.

Communicatie met de buitenwereld

Wel hebben we toegang tot een speciale ‘wifi’ van het schip, hiermee kan je een kijkje nemen op de website van het schip, waar blogs en lectures te vinden zijn. Iedereen die wil kan zelf ook een blog schrijven. Daarnaast kan je rondsurfen op Wikipedia! Dit komt soms heel goed uit, als we ons iets
afvragen kunnen we het zo meestal makkelijk opzoeken. Er zijn trouwens ook een hele hoop boeken aan boord over echt van alles. Je kan al deze boeken niet alleen vinden in de bibliotheek, maar in eigenlijk elke gemeenschappelijke ruimte aan boord. Er zijn veel informatieve boeken over zeilen, het weer, navigeren, sterren etc., maar ook veel fictieve boeken, in het Engels, Nederlands, Duits… Zo is er voor elk wat wils. Nu niemand toegang heeft tot het internet, moeten we onze tijd dus anders besteden. In onze vrije tijd lezen we dan ook veel boeken. Als je hier genoeg van hebt, is er ook nog een enorme filmcollectie aan boord.

Afkicken van wifi

Het is voor sommigen misschien wennen om geen dagelijkse whatsapp-berichtjes meer te kunnen sturen of om elke dag nieuwsberichten te lezen. Het is ook wel gemakkelijk om niet afgeleid te worden door je telefoon. Je hoeft je niet bezig te houden met andere dingen dan het leven op het schip. En dit geeft eigenlijk heel veel rust, al die uren die je normaal bezig bent met sociale media of whatsappen met vrienden kun je nu doorbrengen door met mensen te praten in “real life”. Echt een aanrader.

Geen dag is saai

Mede doordat we nu al bijna drie weken non-stop op zee zitten zonder bereik (en omdat alles nu op rolletjes gaat) zou je denken dat we ons aan boord gaan vervelen. Maar het tegendeel is waar. De crew houdt ons bezig met de vele colleges over zeeleven, navigeren en werk aan boord. Allemaal taken waar je even voor moet gaan zitten om het goed te kunnen begrijpen. Maar ook leuke evenement zoals een pubquiz en een eigen Europa songfestival. En dan zijn er altijd nog de kleine dingen die een dag bijzonder maken, zoals gebakken eitjes voor ontbijt of een boei die in het water drijft, en natuurlijk het zeeleven wat af en toe nieuwsgierig om de hoek komt kijken. Boven alles is het de natuur die ons elke dag bezig houdt. De wind, de zon, de zeestromen en vooral de altijd prachtige zonsop- en ondergang. En ook ’s nachts kunnen we de opkomst van de maan zien, kort nadat de zon is onder gegaan.

Het leven zonder al de invloed van sociale media is eigenlijk heel erg fijn, je krijgt meer tijd om andere dingen te waarderen die je normaal niet op zouden vallen. Het zal weer heel erg wennen worden wanneer we voet aan wal zetten.

Vraag maar raak

Wij vinden het heel leuk, en natuurlijk hebben we ook meer dan genoeg tijd, om vragen te beantwoorden over het leven aan boord. Dus vraag maar raak! Stuur je vraag naar info@sailopscheveningen.nl.

Groetjes Eva en Karlijn

13 mei 2019

In de blog van deze week worden Eva en Karlijn welkom geheten in het rijk van Neptunus en lees je alles over spannende zware windstoten aan boord.

Ontgroening

Op 7 mei om 19:40 staken wij de evenaar over. Het was een moment waar we al lang naar uitkeken. Niet alleen om te zeggen dat je de evenaar hebt overgestoken, maar ook vanwege de bijbehorende ceremonie, waarmee wij ‘shellbacks’ zouden worden. Omdat de wind goed bleef waaien, was de ceremonie een dag uitgesteld, naar 8 mei. Oude kleren aandoen was het advies bij het 2 o’clocky en daarna begon het wachten tot de ceremonie zou beginnen. Wat hierna gebeurde is geheime informatie, maar aan het einde van de ceremonie hadden we allemaal onze ‘pollywog’ gewoontes achter ons gelaten en maakten we nu deel uit van het hof van Neptunus. Daarbij hoort ook een nieuwe naam. Die van Eva is Tropic Bird en van die van Karlijn is Starfish.

Flinke depressie

Maar het mooie weer bleef niet duren. Terwijl het de afgelopen weken heerlijk tropisch was, waren we nu wel echt aangekomen in de Doldrums. De Doldrums zijn plekken waar twee windstromingen elkaar ontmoeten en dit resulteert in windstilte maar ook korte depressies. En zo’n depressie kwamen we tegen. Uit het niets begon het keihard te regenen en te waaien. Het water kwam over de zijkant van het schip. Zo snel mogelijk werden al de zeilen gestreken, maar die vingen alsnog te veel wind, dus de mast in voor furlen. Dit is het net op rollen van het zeil, zodat het zo min mogelijk wind vangt. En boven in de mast was het weer nog erger, de zeilen bleven klapperen en waren zwaar door de regen. Het kostte ons een uur om alle zeilen weg te halen. Het bleef flink waaien voor de rest van de dag, maar zo rond het einde van de middag begon het weer rustig te worden. Dit zou nog vaker gebeuren in de komende dagen, want regen betekent wind en die hebben we natuurlijk nodig om vooruit te komen.

Volgende week meer over dit spannende avontuur aan boord!

2 mei 2019

Een dag uit het leven aan boord

Altijd al willen weten hoe een dag op een schip eruit ziet? Maak kennis met het ritme aan boord. Want wat gebeurt er nou zoal op een dag? Hoe hard wordt er gewerkt en wat doe je met je vrije tijd? Deze week een dag uit het leven aan boord van Eva en Karlijn.

Aan boord spreek je niet over werkdagen, maar over wachten. Op de EUROPA volgen we een Nederlands wachtsysteem, dat betekent dat we onderverdeeld zijn in drie wachten, met elk een kleur van de Nederlandse vlag, de Red, White en Blue watch. De dag is onderverdeeld in wachten van 4 uur, zodat je daarna 8 uur vrij hebt. De wacht van 12:00 tot 16:00 is in twee delen gesplitst, zodat de wachttijden elke dag verspringen.

Vroege vogels

Vandaag begint onze dag om half 4 ’s ochtends, we worden gewekt door de vorige wacht, hopelijk met een gunstig weerbericht. Om 4 uur moeten we klaar staan in het deckhouse om de wacht over te nemen. Elk half uur wisselen groepjes van twee elkaar af, van het roer en de uitkijk en terug naar standby. We varen nu zo dat we ook regelmatig bezig zijn met zeilhandelingen, voornamelijk het zetten en weghalen van de lijzeilen. Dit zijn de vaste taken in elke wacht.

Dagelijks dilemma

De wacht van 4 tot 8 begint in de duisternis maar halverwege komt de zon op en worden we verwend met de geur van vers gebakken brood. Om 07:30 is het tijd om de volgende wacht wakker te maken, zodat iedereen op tijd kan worden afgelost. En aan het einde van de wacht natuurlijk weer het grote dilemma: nog even je bed in duiken om wat bij te slapen of wakker blijven tot de volgende wacht. Terwijl Eva liever kiest voor wakker blijven, duikt Karlijn nog vaak even haar bed in om rond lunchtijd weer op te staan.

Two o’clocky

De volgende wacht is gelukkig maar kort, van 14:00 tot 16:00. En zeker met het two o’clocky (het nieuwsbericht van de kapitein) gaat deze wacht snel voorbij. Tijdens dit korte nieuwsbericht horen we wat onze gemiddelde snelheid was de afgelopen 24 uur, hoeveel mijl we nog moeten varen tot de volgende bestemming en soms nog wat bijzonderheden of weetjes. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de dieren die in deze omgeving leven, zodat we weten waar we op moeten letten. Om 16:30 worden er dagelijks lectures gegeven door de onderzoekers aan boord. En als je ’s ochtends niet naar bed bent gegaan, is er ook om 10:30 zeiltraining van de crew. Zo leren we elke dag weer een beetje bij.

Vrije tijd

In de tijd dat je niet op wacht bent, ben je vrij om te doen wat je wil. Voornamelijk is dat lezen, spelletjes spelen, de crew helpen met onderhoud of natuurlijk klimmen. Er staat de hele dag koffie en thee klaar in het deckhouse. Om 19:00 is het alweer etenstijd, maar ook tussendoor met de vele koffie momenten inclusief een koekje of een andere lekkere snack, hebben we niks te klagen wat eten betreft. Na het avondeten is er vaak nog tijd voor een spelletje en dan is het voor vandaag alweer bedtijd. We moeten namelijk weer om middernacht klaar staan voor de volgende wacht tot 04:00!

Het wachtenschema is in het begin wel erg wennen, je slaapt op hele onregelmatige tijdstippen en zelfs elke nacht op een ander moment. Maar na een aantal roulaties van het wachtsysteem raak je er wel aan gewend. Het is bijzonder dat we elke dag iets anders zien in de wacht: soms zonneschijn, of een heldere sterrenhemel, maar ook natuurlijk de zonsop- of ondergang. Elke dag is weer anders en zo vliegt de tijd voorbij.

25 april 2019

Aangenaam

Hoi, wij zijn Karlijn en Eva, twee trainees op het zeilschip Bark EUROPA. Tijdens onze reis naar Scheveningen houden we jullie elke week op de hoogte van de gebeurtenissen aan boord.

Even wennen

Na lange voorbereidingen zijn we op 9 april vertrokken uit Kaapstad. De eerste dagen op zee waren rustig, zo kon iedereen op zijn gemak wennen aan het leven aan boord. Er werd meteen druk gestudeerd om alle zeilen en lijnen uit het hoofd te leren, dit valt nog niet mee. Aan boord hebben we namelijk 30 verschillende zeilen en bijna 200 verschillende lijnen!

Wedstrijdjes aan boord

Komende week staat er een ‘pinrail chase’ op het programma, een race om met je wacht het snelst alle lijnen aan te kunnen wijzen. We zijn ingedeeld in een wachtensysteem, waarbij we 4 uur op en 8 uur af zijn. Wanneer je dus wacht hebt, verandert elke dag. Vooral de nachtwachten zijn het zwaarst, maar de sterrenhemel maakt alles goed.

Eerste stop in zicht

Inmiddels zijn we alweer 850 zeemijl van Kaapstad verwijderd, we zijn dus al halverwege naar onze eerste stop: St Helena. Hier komen we hopelijk volgende week aan en dan vertellen we je weer wat meer van onze avonturen aan boord.